De Boekenbeurs

08-11-2013 14:00

Ik ga jaarlijks naar de boekenbeurs, dus is het extra interessant als je er een opdracht over mag maken!

A. Boekenaanbod van een uitgeverij

Ik ben op bezoek geweest bij de stand van Ballon Media. Het doelpubliek is snel duidelijk als je struikelt over hordes kinderen die de wegversperren om hun favoriete stripverhaal vast te grijpen. Wat onmiddellijk opvalt is de grote verering van Jommeke. Jommeke zie je hier, ginder, links rechts en overal waar je kijkt. Deze strip draagt de uitgeverij, en een kort gesprek met de mensen daar leert mij dat Jommeke ervoor zorgt dat andere, kleinere, strips ook kunnen blijven bestaan, omdat kleine uitgeverijen daar niet eens aan beginnen. Het image van het bedrijf is eerder kinderachtig (niet alleen op kinderen gericht dus, maar gewoon kinderachtig ingericht). Het Jommekesdraairad staat ook al op de stand sinds jaar en dag (telkens met een even gemotiveerde jobstudent!). Naast Jommeke vond ik nog enkele zeer interessante strips terug. Mijn persoonlijke stripfavoriet Kid Paddle heeft daar een plaatsje en ook de vertalingen van Garfield zijn er terug te vinden. Maar, deze strips verdwijnen in het niets als je ziet dat Ballon ook de Nederlandstalige verspreiding van enkele franstalige strips verzorgt. En daar vind je hem dan terug, tussen de strips van Lucky Luke en de Blauwbloezen, de meest briljante stripheld aller tijden. Guust Flater. Aaah, uren kan ik zijn strips lezen en blijven lachen. Alleen al de covers van deze strips zijn zo ontzettend grappig (als je een Flaterfoon ziet staan wil je toch gewoon die strip lezen?). Jammer genoeg heb ik na een kwartiertje observeren geen enkel kind gezien die de strips van Guust ook maar een blik waardig gunde. Jammer, maar ik vrees dat mijn held binnenkort een soort archeologisch gegeven zal zijn en dat kinderen dat 'te oud' zullen vinden. Triest. Maar goed, er is hoop, want ik zag een kind een strip van de Marsupilami kopen.

B. Een lezing

Dit puntje ben ik eigenlijk een beetje uit het oog verloren. Ik heb dus geen echte lezing bijgewoond. Ik ben wel naar de poëziedokter geweest. De poëziedokter zit in een echt dokterskabinet en je kan op consultatie gaan om een dichtbundel te vinden die bij jou aansluit. De man achter de tafel kwam mij vaag bekend voor, maar ik kon hem niet thuisbrengen. Ik heb ook niet het verstand gehad om zijn naam te noteren en later op te zoeken. Een gemiste kans, me dunkt. Desalniettemin heb ik met deze man een heel fijn gesprek gehad. Hij kon enorm veel vertellen over dichters en heeft mij een heel relaas gedaan over de enige dichtbundel die Herman Brood heeft uitgebracht en hoe zonde het is dat deze man van een dak is gesprongen samen met zijn enorme talent. De vragen die hij stelde waren misschien standaardvragen, maar het leek alsof ze echt op mij gericht waren (vermoedelijk had hij een rijtje vragen klaar eens hij wist wat voor lezer hij voor hem had). Na een dikke vijf minuten was het tijd voor het verdict van de dokter. Ik leed aan een acuut modernepoëzieprobleem en moest snel afkicken van de oudere meesters. Hij raadde me de bundel 'De Bloedplek' van Paul Demets aan.
Ik ben de bundel gaan zoeken, heb er in gebladerd en heb hem dan teruggelegd. Ik werd niet echt warm van de eerste gedichten die ik erin las. Jammer, want ik heb me geamuseerd bij de dokter. Misschien krijgt hij wel een vergoeding voor elke dichtbundel die hij helpt verkopen?

C. Tendensen

Koken. Koken. Koken. Seks. Koken. Koken. Koken. En niet te vergeten, koken. Dat somt zowat 90 % van de boeken op de boekenbeurs op. Ik overdrijf misschien wel een beetje, maar het was opvallend hoe sterk er gewed wordt op deze paarden. Overal waar je kijkt vind je wel een of ander kookboek. Zelfs 'Ons Kookboek' van 'den boerinnenbond' zat in een nieuw jasje en ging als zoete broodjes over de toonbank. Ook de hype rond '50 tinten' (ik weiger categoriek dit boek te lezen) blijkt nog niet voorbij en elke uitgeverij heeft wel ergens een gelijkaardig seksboek op de plank liggen.
Ook wordt er duidelijk, en dat stemt mij blij, duidelijk meer aandacht gegeven aan de jeugd. Boeken zoals 'De Hongerspelen' (de verfilming zal er ook wel mee te maken hebben) en 'De Grijze Jager' krijgen overal een prominente plaats. Ook klassiekers zoals Harry Potter (jawel, zo oud zijn we al) blijven een duidelijke aantrekkingskracht uitoefenen op de jongeren.
Helaas waren toppers als Jeroen Meus of Pascale Naessens niet aanwezig om hun ongetwijfeld Nobelkanshebbende literaire meesterwerken te signeren...